Nyheter  Onsdag 6. september 2023

Norsk musikkråd med fokus på musikklokaler for korps

Det blir ikke et øvingsrom bare fordi det er et rom å øve i! Har du tenkt over hvor mye rommet påvirker lydbildet?

Vestre Aker Musikkorps akustikkkampanje
Spill av video

Vestre Aker Musikkorps spiller Holst i åtte forskjellige lokaler. Hør hvordan lyden forandrer seg!

Hvert år legges det ned tusenvis av øvingstimer i musikklivet. 500.000 personer utøver musikk i omtrent 10.000 ulike lokaler hver uke, i hele Norge. Norsk musikkråds akustikkmålinger viser at så mye som 4 av 5 lokaler som brukes til musikk i dag, ikke er egnet til den bruken de har.

Til denne videoen har Norsk musikkråd filmet i mange forskjellige rom. Noen av dem er åpenbart uegnet – det er ikke så greit å spille i et parkeringshus, for eksempel. Men flere av rommene i videoen er jo veldig fine, som for eksempel Emanuel Vigelands mausoleum eller ensemblerommet på Øvingshotellet. Vil det si at de er gode rom for korps?

Det blir ikke et øvingsrom bare fordi det er et rom å øve i, og Norsk musikkråd har valgt lokalene i videoen fordi de illustrerer dette på forskjellige måter.

Her har de filmet:

Kunnskapstrappen på Ruseløkka skole

Ruseløkka skole er en ny, fin skole, og et prakteksempel på mange måter med flere egne rom som er tilrettelagt for musikk. Til denne videoen har vi imidlertid filmet i kunnskapstrappen.Her er det for lite gulvplass til å sette opp et korps, og selve trappen egner seg ikke til å sitte og spille i. Bratte amfier gir direkte refleksjon tilbake til korpset, i stedet for diffus (spredt) klang rundt korpset, og man blir ofte forstyrret av forbipasserende i korridorer og inngangsparti.

Ensemblerom på Øvingshotellet

Øvingshotellet er en del av Schous kulturbryggeri. Hotellet har tilrettelagte øvingsrom for mange forskjellige musikktyper – et flott tilbud som daglig huser musikere i mange forskjellige aldre og sjangre.Rommet som vises i videoen er et medium ensemblerom, som er et altfor lite rom for det antallet personer som spiller i dette korpset. I tillegg er romakustikken altfor dempet for denne typen musikk. Konsekvensen er at musikerne bruker muskulaturen annerledes for å kompensere for dempingen i rommet, noe som kan lede til skader. I tillegg blir lydnivået altfor høyt i et så lite rom, noe i verste fall som kan gi hørselsskader.

Parkeringshus

Det sier seg kanskje selv at et parkeringshus egner seg best for parkering. I tillegg til at man må ha ett øye på notene og ett øye over skulderen slik at man ikke blir påkjørt, er akustikken uegnet for korps. Her er det altfor mye klang, og en totalt uegnet romform som gjør det vanskelig å høre hverandre og som kan gi ekko.

Marmorsalen på Sentralen

Sentralen ligger i hjertet av Oslo, og tilbyr leie av en rekke forskjellige arrangementslokaler i det som har vært Norges eldste sparebankbygg. Vi har filmet i Marmorsalen, et historisk rom med originale steingulv og marmorvegger. Rommet er egnet for fremføring, med raus klang, stort nok romvolum og mulighet for å justere akustikken.

Lagerrom

Et lagerrom egner seg selvsagt ikke til noe annet enn å lagre ting i.

Ridehuset scene på Akershus festning

Ridehuset scene har historisk beliggenhet på Akershus festning, og er fast konsertscene for Forsvarets stabsmusikkorps, Oslos eldste musikkinstitusjon. Det er med andre ord et svært godt egnet rom for korps, med tilpasset akustikk, stor nok scene, tilhørerområde med god sikt mot publikum og stort nok romvolum.

Emanuel Vigelands mausoleum

Hovedattraksjonen på Emanuel Vigelands museum er mausoleet – et dunkelt, tønnehvelvet rom fullstendig dekket av fresker, hvor etterklangstiden kan bli opptil 20 sekunder. Lyden i rommet er helt spesiell, og kan legge til rette for unike musikkopplevelser. Men for korps er rommet farlig klangfullt, fordi lydnivået blir så høyt at det er fare for hørselsskader.

Lindemansalen på Norges musikkhøgskole

Lindemansalen er musikkhøgskolens hovedscene, og en fantastisk korpssal. Rommet er virkelig konstruert med musikk i tankene, og har muligheter for en lang rekke akustiske tilpasninger til forskjellige typer musikk. Sceneområdet har refleksjoner ut mot salen og mot korpset, et svakt hellende publikumsområde og egnet romform. Etterklangstiden er også tilpasset musikken.

Her har Norsk musikråd og Musikkens studieforbund samlet mye nyttig informasjon om musikklokaler