Nyheter  Søndag 21. april 2024

UTLYSNING: Mentorprogram for fem unge komponister

I vårt UNG Komponist-program har vi i Korpsnett Norge nå gleden av å tilby inntil fem komponister mellom 15 og 26 år plass i vårt nye mentorprogram. Mentor er en av vår tids mest spilte norske komponister, Marcus Paus.

Komposisjon ill foto Hassan Al Aazari Golden Productions AS

I 2024 består mentorprogrammet av to helgesamlinger samt veiledning mellom samlingene. Deltakelse er gratis for kandidatene som plukkes ut.

For å komme i betraktning må man sende inn en søknad med beskrivelse av hva man ønsker å oppnå med å være med i programmet, enkel CV og arbeidsprøver dersom det foreligger.

Mentorordningen er åpen for alle innenfor aldersgruppen med ønske om å lære mer om komposisjonsfaget. Man trenger ikke spille et korpsinstrument eller være medlem i et korps tilknyttet Korpsnett Norge for å delta.

Aktuelle kandidater blir innkalt til intervju.

Send søknad til korpsnett@korpsnett.no innen 1. mai.

UNG Komponist-satsingen til Korpsnett Norge er gjort mulig med støtte fra Sparebankstiftelsen DNBs program for unge utøvere.

____________

PS: Visste du at Korpsnett Norge også har et spennende tilbud i komposisjon på Valdres Sommerbrass 28. juli - 2. august. Der er to av våre andre anerkjente norske komponister, Anna Berg og Rune Rebne, kursledere. Mer om det kurset i lenken rett under her.

UNG Komponist-kurset på Valdres Sommerbrass

Marcus Paus foto Roar Vestad

Om Marcus Paus

Marcus Paus er en av Norges mest profilerte komponister. Hans verkliste omfatter kammermusikk, solostykker, kor- og vokalmusikk, konserter og andre orkesterverker, en symfoni og flere operaer, foruten teater- og filmmusikk. Internasjonalt har hans musikk høstet anerkjennelse for sin uttrykksfullhet og håndverksmessige virtuositet.

Mange av Paus’ sentrale verker finnes innspilt, bl.a THE BEAUTY THAT STILL REMAINS med Frode Haltli, Det Norske Jentekor og AnneKarin Sundal-Ask («The Beauty That Still Remains», 2L 2019), HATE SONGS med Tora Augestad, Oslofilharmonien & Christian Eggen («Portraying Passion», Lawo 2018), KONSERT FOR PAUKER & ORKESTER med Håkon Kartveit, Bergen filharmoniske orkester & Andrew Litton («Opus 250», Lawo 2015), SONATE FOR CELLO & KLAVER med Johannes Martens & Joachim Kwetzinsky («Marcus Paus», Aurora 2013), LOVE’S LAST RITES med Henning Kraggerud & NOSO («Marcus Paus: Odes & Elegies», Sheva Contemporary 2017), samt filmmusikken til André Øvredals TORDEN (aka MORTAL) (MTG 2020) og Sara Johnsens UPPERDOG (MTG 2009).

I 2018 kom albumet «En hellig, alminnelig lek» med Paus’ tonesettinger av André Bjerke, fremført av Julie Kleive og Joachim Kwetzinsky, fulgt av «Dypt i forledelsen» i 2020, med sanger til dikt av Jens Bjørneboe.

For sitt kunstneriske virke har Paus bl.a mottatt Wessel-prisen (2012), og Musikkforleggerprisen som «Årets opphaver» (2016), og for filmmusikken til Torden (Mortal) ble han nominert til både Amanda (Norge, 2020) og Harpa (Norden, 2021), samt MovieMusicUK Award (internasjonalt) som «Breakthrough Composer of the Year» (2021). Høsten 2021 så urfremførelser av Paus’ SONATE FOR FIOLIN & KLAVER, fiolinkonserten VOYAGE for Miriam Helms Ålien og Arktisk kammerorkester, gitarkonserten DECAMERON: CONCERTO RIFUGIO for Petter Richter, LITANIES for kor og strykere til Ensemble 96’ 25-årsjubileum, samt TUBA MIRUM, en konsert for tuba og orkester skrevet for August Schieldrop og Oslofilharmonien.

I 2022 var Paus plateaktuell både med dobbeltalbumet «Cabin Fever: Pandemic Works» (Sheva Contemporary), med solo-, kammer og orkesterverker skrevet under pandemien 2020-2021, og albumet «Requiem/Trisyn/Læreren som ikke ble» (MTG) Markante premierer i 2023 har vært THE MUNCH ROOM, skrevet til fiolinist Ingerine Dahl og bestilt av Sparebankstiftelsen/Dextra til serien Mestermøter på Nasjonalmuséet, THE DARKENED ROOM for Catharina Chen, Amalie Stalheim og Åse Mathisen, en orkestrert versjon av THE BEAUTY THAT STILL REMAINS for Det Norske Jentekor & KORK til Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival, samt KRIGKORSET, Forsvarets hittil største musikalske egensatsning, urfremført og innspilt av Hærens Musikkorps i Harstad.